JAMUAN HARI RAYA PERDANA ( RIMUP)

|

RIMUP bermaksud “Rancangan Intergrasi Murid Untuk Perpaduan. SMK Alor Pongsu telah merealisasikan program ini pada hari Rabu,14 Oktober 2009 yang lalu dengan mengadakan Jamuan Hari Raya Perdana.
Sebagai agama yang sempurna, Islam telah mengatur prinsip-prinsip dasar semua bidang kehidupan umat manusia. Termasuk di dalamnya adalah konsep toleransi dan cara hidup dalam masyarakat majmuk. Allah SWT menciptakan manusia di muka bumi ini dengan berbagai macam suku bangsa, ras, agama dan etnik. Untuk itu pula Allah SWT mengajarkan konsep toleransi, dengan tujuan wujudnya perdamaian umat manusia di muka bumi ini.

Kain Rentang Program RIMUP
Dr Hj Abdullah Khir, Tn Hj Zulkipli dan Tn Hj Idris

Sebahagian pelajar India yang hadir.

Allah SWT berfirman dalam Surah Al-An’aam ayat 108:
Maksudnya : “Dan janganlah kamu caci benda yang mereka sembah selain dari Allah, kerana mereka kelak akan mencaci Allah secara melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu Ia menerangkan kepada mereka apa yang mereka telah lakukan.”

Berdasarkan ayat tadi, jelas bahawa umat Islam wajib menghormati masyarakat bukan Islam. Kita ditegah mencemuh atau mengejek mereka, kerana mereka akan membalas penghinaan tersebut. Inilah konsep toleransi yang diajarkan Islam.

Perbezaan agama sebenarnya bukan penghalang terjalinnya kerukunan dan kedamaian di antara sesama manusia. Meskipun kita bergaul dengan orang yang berbeza iktikad keyakinan, tetapi kedamaian hidup tetap menjadi keutamaan. Allah SWT mengizinkan umat-Nya untuk menjalin kerjasama dan berbuat baik kepada orang yang berbeza akidah sekalipun.



Hai....selamat hari raya !

Cikgu Zul minum saja ka ?

Rendang ni sedap...

Nak lagi dak mee kari ?

Boleh tahan la laici kang ni !



0 comments:

 

©2009 SURAU ANNUR SMK ALOR PONGSU | Template Blue by TNB